FÅ SVAR PÅ DINA FRÅGOR

Här har vi samlat information om och kring handel på denna sajt. Du kan hitta svar på vanliga frågor och se våra handelsvillkor. Här finns även kontaktuppgifter så att du kan komma i kontakt med oss direkt.

Zipadoo är en samarbetsplattform för lokala butiker som möjliggör för lokala kunder att enkelt e-handla från sina lokala butiker.  Tillsammans med Frölunda Torg skapar vi lokal och snabb handel för kunder och butiker i Frölunda med omnejd.

Du kan läsa mer om Zipadoo här

Surfa runt på sidan och stoppa ner dina favoriter i kundkorgen. När du handlat klart går du till den gemensamma kassan, där utcheckning för samtliga varor sker, oavsett antalet butiker du har handlat ifrån. Här bokar du även tid för hemleverans – alla beställningar som görs vardagar före klockan 17:00 levereras hem till dig samma dag inom Frölunda med omnejd.

Du som bor utanför området kan välja “Hämta upp i butik”. Varorna hämtas upp direkt från butikerna och levererar hem dem till dig som bor inom utkörningsområdet, i en och samma leverans.

För att handla på frolunda.zipadoo.se ska du ha fyllt 18 år och väljer du att betala med kort ska du inneha ett giltigt betalningskort som vi accepterar. Om du ännu inte har fyllt 18 år kan du ändå köpa varor om du har din förmyndares godkännande eller om du i övrigt har juridisk rätt att ingå köpet

När du väljer hemleverans som alternativ vid utcheckningen försäkrar du samtidigt att du är hemma när leveransen sker alternativt tar ansvaret för ordern när transportören hänger den på din dörr.

Viktigt att du anger portkod och våning när du checkar ut så att det blir lätt för chauffören att hitta.

Vi levererar tyvärr inte ut till öarna.

Hemleverans kostar 59:- oavsett hur många butiker du handlar från.  Vi levererar tyvärr inte ut till öarna.

Kontakta i första hand alltid den ”fysiska” butiken som tillhandahåller produkten. Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på frolunda.zipadoo.se och ska då returnera ditt köp till den ”fysiska” butiken. Ångerrätten börjar på den dag du har mottagit varan. Blommor och mat  är enligt Distans- och hemförsäljningslagen färskvaror och därför gäller inte ångerrätt.

När butiken mottar varan kontrollerar de den, och du får sedan återbetalt det belopp för varorna som du har betalat in till oss vid köpet. Om det har skett en värdeminskning som du är skyldig till dras detta belopp från inköpsbeloppet. Om du använder dig av din ångerrätt återbetalar vi beloppet för varorna som vi har mottagit från dig, utan onödig försening och senast 14 dagar från det datum butiken mottog varorna från dig.

Beloppet överförs alltid till samma betalningsmedel som du betalade köpet med. Om du t.ex. har betalat med kort återförs köpesumman till det betalkort som du använde vid köpet. Om du inte har originalförpackningen kvar kan detta möjligtvis utgöra en värdeminskning, så för att vara säker på att få hela beloppet i retur rekommenderar vi dig att returnera varan i originalförpackning.

Eventuella reklamationer ska göras till den ”fysiska” butiken. Kontaktuppgifter hittar du på butikernas respektive sidor.

Ditt köp omfattas av köplagen vilket inkluderar regleringar kring defekter. Du kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Det innebär att du antingen kan få en defekt vara reparerad eller utbytt, eller att du kan få pengarna tillbaka eller en reduktion av priset, beroende på den konkreta situationen. Ett krav är naturligtvis att reklamationen är berättigad och att defekten inte har uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller av annat skadevållande beteende. Ett reklamationsärende är ett ärende mellan dig och återförsäljaren.

Du måste reklamera inom “rimlig tid” efter att du har upptäckt varans defekt. Vi rekommenderar att du reklamerar så snabbt som möjligt och senast inom 2 månader efter att felet upptäcktes. 

Vi utcheckning kan du välja en alternativ leveransadress. Bor du som beställare utanför utkörningsområdet men personen som du ska skicka varan till inom utkörningsområdet, uppger du bara mottagarens postnummer och adress så levereras varan till rätt adress.

Målsättningen är att fler och fler butiker ska ansluta sig till sidan. Om du saknar en specifik butik på sidan, tipsa gärna butiken om oss. Driver du själv verksamhet i eller omkring västra Göteborg och är intresserad av att finnas med på plattformen, hör av dig till oss!

www.zipadoo.se ägs och bedrivs av SASAI AB, org nr. 559196-2237 
Zipadoo / Sasai AB 
Heleneviksvägen 25
43136 Mölndal 
0702-944100

 

Sasai driftar e-handelsplattformen och agerar säljare mot slutkund vilket innebär att konsumentansvar och produktansvar tillfaller Sasai på samma sätt som det tillfaller Handlaren vid ett fysiskt köp i butik, enligt Handlarens egen policy kring köp, retur etc. och enligt konsumentköplagen (1990:392) men
med tillägg av lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
 Zipadoo ansvarar också för hemleveransen av varorna.

Exponering av varor i webbutiken är inte ett anbud utan en uppmaning till att göra ett anbud. Det är först när det bindande avtalet har ingåtts som du får en orderbekräftelse.

Nedanstående försäljnings- och leveransvillkor gäller för samtliga leveranser från zipadoo.se. Villkoren gäller om det inte har ingåtts andra skriftliga avtal mellan köparen och zipadoo.se.

Prissättning och tillgänglighet 
Vi gör vårt yttersta för att säkerställa att korrekt information, beskrivning och pris visas på hemsidan. Alla priser är inklusive moms om inget annat anges. Vänligen var medveten om att vi får informationen från våra Zipadoo-partners, och att det kan finnas situationer där vi upptäcker misstag. 
Om vi skulle upptäcka några prissättningsfel på en produkt som du har beställt så kommer vi meddela dig så snart som möjligt och agera på våra zipadoo-partners vägnar. Du kommer ha möjligheten att bekräfta din beställning, med det korrekta priset, eller avvisa den. 

Om vi inte kan komma i kontakt med dig kommer din beställning att avvisas automatiskt. 

Om du bestämmer dig för att avvisa en beställning som du redan har betalt för, kommer vi att bearbeta din återbetalning omedelbart.  

BETALNING AV VAROR 
För att handla på www.zipadoo.se ska du ha fyllt 18 år och väljer du att betala med kort ska du inneha ett giltigt betalningskort som vi accepterar. Om du ännu inte har fyllt 18 år kan du ändå köpa varor om du har din förmyndares godkännande eller om du i övrigt har juridisk rätt att ingå köpet. Du väljer de varor du vill köpa och lägger dem i “varukorgen”. Du kan ända fram till själva beställningsögonblicket ändra innehållet i varukorgen, och du kan löpande kontrollera dess innehåll samt priset på varorna. Eventuella extra avgifter för t.ex. frakt kalkyleras först när du ska betala. När du är redo att beställa klickar du på “gå till kassan”, anger ditt namn, din adress, e-postadress, tfn.nr samt önskat ombud. Sedan väljer du betalningsform. Du kan ändra innehållet i inköpskorgen fram till att du bekräftar köpet genom att godkänna och genomföra betalningen. Sedan skickas din order till butiken via www.zipadoo.se. Pengarna reserveras vid beställningen men dras först från ditt betalkort när varan har skickats från butiken.

FRAKT 
I samband med utcheckningen av varorna som visas kostnaden för hemleveransen. Kunden ansvarar för att delge portkod eller liknande för att hemleveransen ska kunna möjliggöras. 

BETALNING/DELBETALING 
Betalning sker i samarbete med en betalningsleverantör t.ex. Swedbank Pay. Beroende på betalningssätt så kan det tillkomma extra kostnader i form av faktureringsavgift eller liknande kostnader. Detta är något som betalningsleverantören ansvarar för.

ÅTERBETALNING  
Om du redan har betalt fakturan men ångrar ditt köp har du ett tillgodohavande hos betalningsleverantören. Betalningsleverantören ansvarar för att betala tillbaka. Kunden ansvarar för att delge nödvändig information för att återbetalningen ska kunna ske. Mer info finns på betalningsleverantörens hemsida.

KVITTERING FÖR MOTTAGANDE AV BESTÄLLNING OCH ORDERBEKRÄFTELS
Varje gång du beställer en vara genom zipadoo.se skickar vi först en temporär orderbekräftelse på att vi har mottagit din order. När butiken accepterar din order skickar vi en slutgiltig orderbekräftelse till dig som kund. Därefter packar butiken varan och skickar den till dig.

LEVERANSTID OCH TRANSPORT

Leverans av en vara från zipadoo.se sker alltid samma dag eller senare dag om beställningen lagts efter sista leveranstid. Leveranskostnad är densamma oavsett antal kolli per order.

Transporter sker med en, av Sasai AB, kontrakterad budfirma.

Om kund vid leveranstillfället inte är hemma och om inte annat uppges via kontakt med kunden via telefon vid leveranstillfälle kommer leverantören att lämna ordern utanför dörren. Budfirman och Zipadoo fråntar sig allt ansvar när ordern är avlämnad. Kunden kommer att få en bekräftelse på att ordern är levererad via mail/sms/ eller annan kommunikationskanal.

Om leverantören inte kommer in i huset eller inte hittar kommer ordern gå tillbaka till butiken. Det blir kundens ansvar att ta kontakt med butiken och hämta sin order.

14 DAGARS ÅNGERRÄTT 
Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på www.zipadoo.se och ska då returnera ditt köp till butiken. Det är butiken som hanterar dina ångerärenden. Ångerrätten börjar på den dag du har mottagit varan.

Efter du mottagit din beställning får du endast hantera varorna på ett sätt som gör det möjligt att fastställa deras art, egenskaper och sättet som de fungerar på. För att göra ångerrätten gällande ska du på ett tydligt sätt meddela butiken detta och returnera varan till butiken senast 14 dagar efter att du har mottagit varan. Det mottagna kvittot ska användas vid returneringen. Varan ska returneras i oskadat skick.

Återbetalning görs av butiken i samband med returneringen. Eventuella kostnader för frakt återbetalas ej.

Blommor, mat, etc. är enligt Distans- och hemförsäljningslagen färskvaror och därför gäller inte ångerrätt. 
 
ÅTERBETALNING 
När butiken mottar varan kontrollerar de den, och du får sedan återbetalt det belopp för varorna som du har betalat in till oss vid köpet. Om det har skett en värdeminskning som du är skyldig till dras detta belopp från inköpsbeloppet. Om du använder dig av din ångerrätt återbetalar vi beloppet för varorna som vi har mottagit från dig, utan onödig försening och senast 14 dagar från det datum butiken mottog varorna från dig.

Beloppet överförs alltid till samma betalningsmedel som du betalade köpet med. Om du t.ex. har betalat med kort återförs köpesumman till det betalkort som du använde vid köpet. Om du inte har originalförpackningen kvar kan detta möjligtvis utgöra en värdeminskning, så för att vara säker på att få hela beloppet i retur rekommenderar vi dig att returnera varan i originalförpackning. 

REKLAMATION 
Eventuella reklamationer ska göras till butiken.

Ditt köp omfattas av köplagen vilket inkluderar regleringar kring defekter. Du kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Det innebär att du antingen kan få en defekt vara reparerad eller utbytt, eller att du kan få pengarna tillbaka eller en reduktion av priset, beroende på den konkreta situationen. Ett krav är naturligtvis att reklamationen är berättigad och att defekten inte har uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller av annat skadevållande beteende. Ett reklamationsärende är ett ärende mellan dig och återförsäljaren. 

Du måste reklamera inom “rimlig tid” efter att du har upptäckt varans defekt. Vi rekommenderar att du reklamerar så snabbt som möjligt och senast inom 2 månader efter att felet upptäcktes.

LAGSTIFTNING OCH LAGA DOMSTOL 
Köp av varor på www.zipadoo.se regleras av svensk rätt. Alla eventuella tvister avgörs av vanliga svenska domstolar. 
Om du vill klaga på ditt köp, ska du kontakta info@zipadoo.se. Om vi misslyckas med att hitta en lösning, kan du göra en anmälan till Konsumentverket/KO, Box 48, 651 02 Karlstad, via http://www.konsumentverket.se/. Du kan också använda dig av Europeiska kommissionens klagomål portal på nätet, även att detta främst kommer vara relevant om du är konsument bosatt utanför Sverige. Du hittar portalen för klagomål här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/ 

SEKRETESSPOLICY

Personuppgiftslagen

Zipadoo samlar in dina personuppgifter för att du ska kunna handla från oss på www.zipadoo.se. Insamling av dina personuppgifter sker när du godkänner våra handelsvillkor.

Zipadoo.se registrerar dina personuppgifter med syftet att kunna leverera varan som du har beställt till dig.  
När vi samlar in personuppgifter via www.zipadoo.se säkerställer vi att det alltid sker genom att du ger ditt uttryckliga samtycke till detta, så att du är informerad om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.

Vad används mina uppgifter till? 
Vi använder först och främst dina uppgifter för att behandla och skicka den order som du har lagt på www.zipadoo.se. Vi använder även dina uppgifter i samband med marknadsföring och tävlingar om du prenumererar på vårt nyhetsbrev och har samtyckt till detta. Dina uppgifter kan dessutom användas vid misstanke om bedrägeri samt efterforskningar gällande detta.

Vem delas mina uppgifter med? 
Hos Zipadoo handlar du direkt med fysiska butiker på vår plattform www.zipadoo.se. För att butikerna ska kunna behandla och skicka din order delar vi dina uppgifter med de butiker som ska leverera din order. Uppgifterna kan även delas med andra samarbetspartner med syfta att förbättra tjänsten.

Som registrerad hos Zipadoo har du alltid rätt att invända mot registreringen. Du har även rätt till insyn i vilka uppgifter vi har registrerat om dig. Dessa rättigheter har du enligt personuppgiftslagen. Förfrågningar om detta skickar du till Zipadoo via e-post: info@zipadoo.se.

Cookies 
Genom att använda www.zipadoo.se accepterar du att vi använder cookies. En cookie är en liten datafil som vi placerar på din dator för att kunna hålla reda på vad som sker under ditt besök, och för att vi ska kunna känna igen din dator. En cookie är inte ett program, och den innehåller inte virus. 

PRENUMERERA PÅ NYHETER FRÅN ZIPADOO 
Villkor 
Det kostar inget att ta emot nyheter samt information om kampanjer och trender, och du förbinder dig inte till något. Du kan när som helst sluta prenumerera på kommunikation från Zipadoo. Genom att godkänna villkoren samtycker du till att Zipadoo får skicka dig marknadsföring via e-post, SMS, MMS och post gällande: 
Specialerbjudanden, utförsäljningar, tävlingar samt evenemang från egna butiker samt partnerbutiker såväl som andra marknadsföringsåtgärder.